Sunday, June 14, 2009

Sakit Yg d Cari

Malam td..blk keje..nampak satu balang jeruk kedongdong. Mata tos jadik bling2. Amik satu makan dgn lahap. Kesan = batok xhenti2. Napas mcm da ujung2. Tibe2 dgr suara "hah! ko makan jeruk eh? batuk jek dr td nie" hiks..aku..hanya mampu melemparkan senyuman plg manis. Kih kih kih. "Pegi makan ubat. Ade x?" dlm otak aku..da terbayang inhaler yg aku rindui kat sepital Jempol yg baru. Misi2 yg cun. Doktor2 yg giginya sangat cantik dan tersusun itu. Sempat lg tuh. Aku dgn rela ati p selongkar meja kat bilik. Cari ubat. Sbb rasa mcm ade nampak sblm ni. Oh..ade. Mak tgk sampai aku da mkn ubat pepel tu..br dia tido. Huh..Aku capai pinggan..makan lauk kenduri. Kenyang sbnrnye..tp terliur. Sambal udang, gulai tempoyak. Makan 2/3 suap..sambung plak makan kopok ubi pedas yg xpedas...wah..perot tong kah? pastu..skodeng mak da tdo..aku..p kat balang jeruk tu lg...rembat jeruk lg..n lari masok blk. Kesan ubat = menjadikan aku spt parkinson..akhirnya..tido...zzzz

Pg td, mak ckp, abah pon sempot sbb makan jeruk tuh. Mak ckp "jangan mkn lg" aku sengeh je sambil mata melirik manja kat balang itu. Ops..Abah blk pon, dok ckp kat aku "jangan makan jeruk tuh, ubt dia kuat" aku senyum lagi sambil mata melirik manja kat balang itu lagi...hiks

Tgh ari..adk makan jeruk tu dpn aku. Terliur! Nak amik..line xclear. Mak ade kat dapo. Adeh...sudahnye..komplot ngan adk..suh bawak balang jeruk tu dpn tb siap ngan piring. Wah..sorgaaaaaa..ngah sdp2 menikmati, mak dtg. Usha aku semacam. Aku..purak2 tekun tgk tb. Hiks. Mak mtk 1. Dia kt nak basuh. Xlama pahtu mak dtg..bawak semangkuk air. Suh aku basuh dl b4 makan. Adk ckp "mn sdp mak ni..p basoh" Oh...thanks dik..ni yg syg ko. Aku makan..makan..dan terus mkn lg. Adk da geleng2 pala bl aku da mula batok. Mak plak kuorkan sore dia yg ala2 petir "hah...makan..makan..makan byk2 lg..dah tu!!" Adk..pandang aku..sengeh2. Bl mak da asik jeling2..sebagai anak yg kununnye solehah lg mithali..aku offer diri nak anta balang tu kat dapo. Padahal..nak sambung ngap lg..kih kih kih.. Ngah asyik menikmati...din plak sergah. " Hah..makan lg..mlm td kata sempot" Aku menjawap dgn seikhlas hati " sape suh beli bende yg aku suka mkn tp xboleh makan" Din purak2 xdgr.. hampeh! Tiba " Mak...budak sempot ni makan jeruk mak" " Biar dia. Kalo budak senang nak marah kan..ni da tua. Kang sakit tanggung sdrk. Malas da nak ckp" oh..selaju kilat mak menyahut Hiks..hampeh btl

Sblm p keje...aku rembat lg jeruk..masok lam mlt..wah..mcm ikan buntal mlt aku. Baru nak naik moto...mak pandang aku semacam. Aku purak-purak xnampak. Hiks..da jaoh sket..kuorkan jeruk dlm mlt..n adk sengeh2..geleng2 pala kat aku sambil kata "gile betol ah ko ni" hiks.

Kat tempat keje...aku dok tebayang balang tuh...dlm ati ckp "siapla mlm karang. mtk2 blk keje..mak da tido.." hehehe

0 telah itu ini: